سرخط خبرها

معرفی کتاب «زندگانی فاطمه زهرا (س)»

  • کد خبر: ۹۴۱۸۷
  • ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
معرفی کتاب «زندگانی فاطمه زهرا (س)»
کتاب زندگانی فاطمه زهرا (س)، نوشته دکتر سیدجعفر شهیدی، به نقل حیات طیبه زهرای مرضیه (س) می‌پردازد تا الگوی مناسبی برای سبک رفتاری ما در مواجهه با حوادث باشد.

به گزارش شهرآرانیوز - نوشتن زندگی نامه شخصیت‌های بزرگ و برجسته تاریخ، همیشه مورد توجه بشر بوده است. اما آنچه مهم است، صرف نقل زندگانی ایشان و به جای ماندن اسمشان نیست، بلکه علاوه بر بزرگداشت شخصیت این بزرگان، رویداد‌های آموزنده و عبرت آموزی در زندگی شان وجود دارد که می‌تواند گشاینده بن بست‌های زندگی روزمره ما باشد.

کتاب زندگانی فاطمه  زهرا (س)، نوشته دکتر سیدجعفر شهیدی، به نقل حیات طیبه زهرای مرضیه (س) می‌پردازد تا الگوی مناسبی برای سبک رفتاری ما در مواجهه با حوادث باشد. هدف نویسنده از این کتاب، صرفا گزارشگری و نقل تاریخ زندگانی دختر پیغمبر (ص) است، بنابراین تصمیمی برای نقد و بررسی حوادث آن دوران ندارد؛ اگرچه گاهی به آن متعرض می‌شود.

نویسنده کتاب کوشیده است تا حد امکان گزارش خود را براساس سند‌های دست اول یا نزدیک به دست اول تنظیم کند تا احتمال تحریف و دست خوردگی شان را کمتر کند و همچنین سیره مؤلف این بوده است مطالبی که به آن‌ها اشاره می‌کند، ازجمله گزارش‌هایی باشد که قرائن خارجی برای صحت و درستی آن داشته است یا مورد قبول اکثر تاریخ نویسان واقع شده باشد تا به واقعیت نزدیک‌تر شود.

روشی که نویسنده این کتاب شریف، در چینش مطالب آن برگزیده است، بر مبنای سیر زندگی آن حضرت از ولادت تا شهادت ایشان است. البته گاهی با طرح پرسش هایی، به پیگیری و بررسی مسائل خاصی از تاریخ می‌پردازد تا بتواند مخاطب را به سوی پاسخ پرسش خود هدایت کند.

ازجمله مسائلی که در کتاب به آن‌ها اشاره شده است، عبارت است از شرایط شبه جزیره عربستان و جایگاه دختران در آن دوران، مباحثی درمورد خدیجه کبری (س)، مادر ماجده حضرت زهرا (س)، ولادت و دوران کودکی حضرت، خواستگاری و ازدواج فاطمه (س)، ولادت حسنین (ع)، فدک، بیماری پیغمبر (ص)، هجوم به خانه زهرا (س)، بررسی خطبه ایشان، شهادت و دفن آن حضرت.

مؤلف در تحقیقی با اشاره به ارادت شاعران و اهل ادب به آن بانوی بزرگوار، از صدر اسلام تا زمان معاصر، سعی کرده است بتواند گوشه‌ای از دفاع شاعران از مظلومیت فاطمه زهرا (س) را به نمایش بگذارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->